ВІДДІЛ ОСВІТИ ТОКМАЦЬКОЇ РАЙОННОЇ ДЕРЖАВНОЇ АДМІНІСТРАЦІЇ ЗАПОРІЗЬКОЇ ОБЛАСТІ

Про підсумки діяльності галузі освіти Токмацького району за 2017/2018 н.р. та завдання на 2018/2019 н.р. в умовах впровадження НУШ

У 2018 році починає свій старт реформа української освіти.

Йдеться перш за все про впровадження концепції  «Нової української школи (НУШ)». Школу чекає багато різних нововведень і змін, які будуть досить незвичайними і для вчителів, і для батьків. Перетворення в школі починаються з найменших. Першокласники, які йдуть до школи 1 вересня 2018 року будуть вчитися 12 років. Для старту НУШ Міністерство освіти і науки розробило новий стандарт освіти. Його ключовий принцип: «визначення та сприяння розвитку талантів кожної дитини».

НУШ – це освіта нових сенсів, дитино центризму і поваги до кожної людини. НУШ  - це цікава, практико орієнтовна, безпечна і дружня до дитини школа. А для батьків вона – відкрита, чесна і націлена на співпрацю. Головна ідея НУШ – компетентнісно–орієнтоване навчання. Це означає, що учні не просто набувають знань, а вчитимуться використовувати їх на практиці й опановуватимуть  навички. Компетентність – це динамічна комбінація знань, умінь і навичок, способів мислення, поглядів,  цінностей, інших особистих якостей, що визначає здатність особи успішно соціалізуватися, провадити професійну та подальшу навчальну діяльність. Тобто формується ядро знань, на яке накладатимуться уміння, як користуватися цими знаннями, цінності та навички, що знадобляться випускникам української школи в професійному та приватному житті.

Освітній простір – це трохи більше, ніж облаштування. Його головний принцип – те, що ми бачимо в класі, має відображати події, які відбуваються, а також висвітлювати особливості школярів та вчителів, які там навчаються.

За сучасною концепцією парти і стільці мають бути модульними, тобто такими, щоб навіть дитина могла їх легко переставляти. Адже робота в класі тепер не передбачає постійного сидіння в три ряди обличчям до дошки. Різні види роботи вимагають постійної зміни локації, дітям потрібно працювати в парах, групах по 3-4-6 осіб. Тому модульні меблі повинні бути достатньо легкими для пересування , а також без нахилу, щоб школярі могли, наприклад, малювати на великих ватманах та адаптованими до зросту дітей. Ідеально, якщо їх можна буде регулювати за висотою.

Далеко не все в руках вчителів, однак про сучасний освітній простір у першу чергу має мріяти вчитель. Адже, знаючи, що саме потрібно, він зможе залучити тих, хто зможе допомогти або хто відповідальний за втілення. Варіантів із краудфандингом або  реєстрацією проектів на платформах для реалізації участі теж не треба боятися.

Там, де недостатньо коштів на осучаснення освітнього простору (вчителі можуть почати дратуватися), коли мова заходить про зміни. Але завжди можна облаштувати візу4альний простір на стінах і біля дошки.

Українські вчителі, батьки та учні мають змогу розміщувати власні проекти на освітній краудфандинговій платформі Go Fund Ed. А всі небайдужі допомагати втілювати креативні ідеї, перераховуючи кошти.

Робота тільки розпочалась, але багато що не зроблено, багато, що ще треба вивчити, дослідити. Не лякати школярів суворою поведінкою, а розвивати їх ініціативність, креативність та критичне мислення.

Серед основних  нововведень для першокласників – викладання інтегрованого уроку «Я досліджую світ».

Кожен учень охоче йде до школи. Що змінилося доля наших дітей? Змінилися методи навчання, нова роль вчителя – партнерство і наставництво; підтримка дітей та розвиток у них критичного незалежного мислення, самоповаги та впевненості в собі. НУШ – це навчання через діяльність взаємонавчання. НУШ допомагає кожній дитині бути щасливою та успішною.

Також одним із пріоритетних завдань НУШ є формування інклюзивного освітнього середовища. У 2017 році Уряд вперше виділив цільову  освітню субвенцію на інклюзивну освіту. Вона забезпечує проведення додаткових корекційної-розвиткових занять та придбання засобів корекції, дидактичного матеріалу, обладнання. Всі ці заходи підвищують можливості інклюзивної освіти.

Саме тому реформа загальної середньої освіти та реформа інклюзивної освіти є безумовно пов’язаними і повинні йти рука об руку, щоб вчителі сприяли інклюзивності в інклюзивних класах, як і в класах звичайних.

Інклюзивна освіта – це насамперед, право кожної дитини на отримання якісних освітніх та інших послуг за місцем проживання і відповідно, обов’язок держави забезпечити їх.

Освітнє середовище створене таким чином, щоб мотивувати учнів до навчання. Довіра на ній комфортно базується співпраця з батьками, владою і громадою.

Змінився зміст навчання, необхідні знання збереглися але навчання переорієнтувалося на розвиток умінь, відповідає віковим особливостям дітей, їхнім інтересам і потребам, формуються компетентності, необхідні для вирішення життєвих проблем. Значна частина освітнього процесу інтегрується.

Змінюється середовище для навчання.  Класна кімната перетворюється на простір для творчої самореалізації дитини. НУШ – це школа нових можливостей, це територія позитиву та розуміння. Сьогодні ми ставимо за мету не перенавантажувати учнів великою кількістю знань, а вчити застосовувати їх на практиці, навчити приносити радість дитині, вивільнилося більше часу для досліджень, творчості та рухової активності.

Першокласники навчаються по-новому, вчаться висловлювати свої думки і почуття, слухати інших. Педагогіка партнерства, співпраця між учнем, вчителем та батьками, які повиння стати рівноправними учасниками ОП.

Цьогоріч першого вересня усі першокласники крокуватимуть до Нової української школи, місія якої – допомогти розкрити унікальні можливості кожної дитини та розвинути їх.  Нова школа працюватиме на засадах «педагогіки партнерства», в основі якої – спілкування, взаємодія та співпраця між учителями, батьками й учнями. Вчитель є ключовою особою у реформуванні середньої освіти, які мають реалізувати зміни – кожен у власному класі. З метою опанування МОН затвердило типову програму підвищення кваліфікації вчителів, які навчатимуть першокласників, а саме: вчителів початкових класів, іноземних мов, мистецтва та фізичної культури. Так, протягом січня – червня 2018 року при Запорізькому інституті післядипломної педагогічної освіти пройшли навчання всі 14 вчителів початкових класів, які набирають перші класи у 2018 році, 16 вчителів іноземної мови, 24 вчителя - викладатимуть фізичну культуру у першому класі.

         Тренінг з упровадження Концепції «Нова українська школа: управлінський аспект», пройшли 22 представника адміністративного складу закладів загальної середньої освіти, які ознайомилися з принципами державного стандарту, новим змістом початкової освіти, типовими освітніми програмами, базовим навчальним планом та новітнім плануванням на тиждень, день. Розглянули організацію середовища класної кімнати, познайомилися з навчально-методичним забезпеченням освітнього процесу в перших  класах.

Завантажити повну версію доповіді

 

 



« повернутися до списку новин